”Nya fönster till studentlägenheterna”


Peter Nilsson är ny bovärd på bostadsområdet Ankars, men han är inte
ny inom arbetet. Han har 15 år bakom sig som bovärd åt Pitebo.

PITEÅ
I slutet av månadsskiftet september och oktober genomfördes ett bovärdsbyte. Peter Nilsson är den nya bekantskapen som har ersatt Roland.

På grund av utförsäljningar av lägenhetsområden har studenterna på Ankarskatan fått en ny bovärd.
För några månader sen sålde fastighetsbolaget Pitebo ut 11% av sina fastigheter. Vilket har resulterat i att fyra bovärdar blivit uppsagda. I samband med utförsäljningen fick bovärdarna rangordna sina val av områden.
Det resulterade i att Peter Jonsson hamnade på sitt andrahandsval.
- Jag hade min tidigare arbetsplats som mitt förstahandsval. Men eftersom det fanns andra bovärdar före mig på listan, så hamnade jag här.

Han har sammanlagt arbetat i 15 år på Pitebo. Hela vägen från sommarjobb till fast anställning som fastighetsskötare.
- Jag började med att rensa rabatter på sommarloven. Sen har jag varit kvar och gått olika kurser och arbetat som fastighetsskötare.


Intensiv inledning
För 15-20 år sedan var Ankarskatan ett oattraktivt område. Många av de som bodde där var socialt utstötta. Idag domineras större delen av området av studenter från Institutionen musik och medier.
- Jag ansvarar för ungefär 120 lägenheter som innehas av studenter. Sedan har jag även några andra lägenheter över gatan. Där bor vanliga människor.

Första tiden har varit intensiv för den nya bovärden med besiktningar av lägenheter. Detta på grund av de inflyttningar som genomförs vid månadsskiftena. Än så länge har det inte varit några besiktningar av studentlägenheterna.
- Jag har hjälpt till några studenter med små ärenden. Annars har det inte varit så mycket på studentsidan.

Arbetsuppgifterna är många och varierande som bovärd. Peter tycker det är en fördel i sitt arbete.
- Det kan vara alltifrån att hänga upp gardiner till att hjälpa någon som har problem med sin bil. Häromdan var det någon som ville ha hjälp att sätta upp sin klocka. Folk har sina lägenheter här, då vill jag hjälpa till så mycket som möjligt.

Vill höja standarden
Peter Jonsson som bor i Hortlax tillsammans med fru och två barn nämner i inledningen av intervjun om att höja standarden på lägenheterna. Ett sätt att höja den är att byta nuvarande fönster mot nya isoleringsglasfönster.
- Det är något som Jonny och Roland försökt få igenom under en tid nu. Men allt handlar om ekonomi, vi har en budget som vi måste följa. Men det är något som vi hoppas skall ske framöver.

Det är många studenter som har klagat på att det är kallt i lägenheterna?
- Jag tror det beror på att folk stänger alla sina ventiler, man känner att det drar runt fönstrena och stänger av ventilerna. Det är då dragen kommer. Eftersom luften tar den snabbaste vägen in och det är genom balkongen och fönstrena. Då får man det här suget.

Avslutningsvis berättar Peter att han bara har hört positiva saker om studenterna på Ankarskatan. Det är framförallt en sak som sticker ut.
- Jag har hört att det är bra livat under nollningen, men att ni sköter det ganska snyggt och plockar undan efter.

Feden Fessehazion

Fakta:
Namn: Peter Nilsson
Ålder: 31
Bor: Hortlax
Familj: Fru och två barn
Intressen: Umgås med familjen, träna, köra skoter

Antingen eller:
Obama VS McCain
Luleå Hockey VS Skellefteå AIK
Ankarskatan VS Hortlax

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0